W maju, założony przez Polaków w USA Deep.BI zaprzęgający sztuczną inteligencję do rozwiązań analitycznych dla wydawców mediów cyfrowych, zebrał od polskich inwestorów 4,8 miliona PLN, pozyskał także wsparcie w wysokości 7 milionów PLN od Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. W rundzie inwestycyjnej wzięli udział związani ze światem mediów aniołowie biznesu oraz, specjalizujący się we wspieraniu zaawansowanych technologicznie rozwiązań dla firm, fundusz Black Pearls VC. Z Deep.BI korzystają już Gremi Media, SME, De Groene Amsterdammer czy Human Rights Watch.

Czym jest Deep.BI?

Deep.BI jest narzędziem analitycznym opartym o własną platformę danych działająca w czasie rzeczywistym, które wyposaża wydawców mediów cyfrowych w pełnię wiedzy o tym, z jakim zainteresowaniem odbiorcy reagują na publikowane przez nich treści. Wykorzystane w Deep.BI algorytmy sztucznej inteligencji i głębokiego uczenia (tzw. deep learning) pozwalają na dogłębną analizę interakcji między użytkownikami, a publikacjami. Narzędzie pozwala więc wydawcom na ciągłe podnoszenie jakości swojego produktu w oparciu o kompleksowo zmierzone preferencje swoich klientów.

Deep.BI założyło w Nowym Jorku trzech Polaków, którzy od samego początku nastawili się na sprzedaż swojego narzędzia na światowym rynku - dzięki tej decyzji firma współpracuje m.in. z Human Rights Watch, czy De Groene Amsterdamer czy też EZUniverse.  Sebastian Zontek, Jarosław Góra i Wojciech Woziwodzki aktywnie angazują się na polskim rynku: z Deep.BI korzysta już Gremi Media, trwają też testy w Grupie Polska Press. Pracują także  z  zespołem naukowców z Wydziału Informatyki Politechniki Poznańskiej, których zadaniem jest rozwijanie zaawansowanych algorytmów sztucznej inteligencji wykorzystywanych w procesach rekomendacyjnych i subskrypcyjnych.

Digitalizacja mediów to proces nie do powstrzymania, a w ślad za nią podąża przeniesienie ich przychodów w świat cyfrowy, gdzie królują ci, którzy byli tu dużo wcześniej. To Google i Facebook konsumują większość przychodów z reklam, dlatego wydawcy przechodzą na modele subskrypcyjne. Dzięki kompleksowej wiedzy o tym, jak czytelnicy reagują na treści, wydawcy mogą lepiej dopasować się do oczekiwań użytkowników i skutecznie budować trwałe relacje z nimi. Stąd już niewielki krok do skutecznej sprzedaży subskrypcji i znaczącej poprawy jakości tekstów, a my pomagamy go wykonać, Jarosław Góra, Chief Operating Officer w Deep.BI.

7 mln PLN od NCBiR

Wsparcie budowy modeli subskrypcyjnych to obecnie w Deep.BI priorytet. Firma realizuje właśnie projekt, którego celem jest rozbudowanie posiadanego już potencjału analitycznego i Data Science o inteligentne narzędzia podnoszące sprzedaż subskrypcji, zaczynając od rekomendacji tekstu, a kończąc na  utrzymaniu zakupionej subskrypcji oraz wykrywaniu nieprawidłowości w ich funkcjonowaniu. Rozwój tych narzędzi Deep.BI sfinansuje dzięki wsparciu w wysokości 7 milionów PLN otrzymanemu od Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Wsparcie VC i aniołów biznesu.

Fundusz Black Pearls VC zainwestował w Deep.BI 3 miliony PLN w ramach programu BRIdgeAlfa NCBiR.

Wydawcy wiedzą już, że przyszłość ich przychodów to subskrypcje. Oswaja się z tym także rynek. Według prognoz, do końca tego roku połowa dorosłych użytkowników w krajach rozwiniętych wykupi subskrypcję internetową przynajmniej dwóch tytułów. Walka o klienta będzie się odbywać nie tylko na poziomie jakości treści ale także na poziomie technologicznym. Deep.BI daje wydawcom narzędzie do  efektywnej konwersji użytkowników tworząc podstawy sukcesu procesu digitalizacji, Marcin P. Kowalik, Partner Zarządzający w Black Pearls VC.

W przeprowadzenie ze strony Black Pearls VC zaangażowani byli Maciej Skórkiewicz (Partner) oraz Aleksander Dobrzyniecki (Investment Manager).

Pozostałe 1,8 miliona PLN Deep.BI zebrał od polskich aniołów biznesu związanych z branżą mediową. Do ich grona należą między innymi: Piotr Walter, Tomasz Józefacki, Krzysztof Dębowski czy  Adam Sawicki.

 Rosnąca popularność modeli subskrypcyjnych wśród mediów świadczy o tym, że model oparty wyłącznie o wpływy z reklam w internecie przestaje się sprawdzać. Sprzedaż bezpośrednia wydań cyfrowych - bo tym przecież jest płatna dystrybucja treści przez wydawców - wymaga dbałości o relacje z czytelnikami, a tę najlepiej oprzeć o jakość publikacji. Deep.BI uzbraja wydawców w niezbędne dane oraz algorytmy, których wykorzystanie podnosi sprzedaż cyfrowych prenumerat. Zwiększone wpływy pozwalają wydawcom na inwestycje w jakość treści, a w rezultacie skorzystają na tym wszyscy, Tomasz Józefacki, przewodniczący rad nadzorczych Nais i Movebubble, prywatny inwestor i były prezes Benefit Systems oraz członek zarządu Agory odpowiedzialny za segment internetowy spółki.

Założyciele Deep.BI

Sebastian Zontek
Seryjny przedsiębiorca, ekspert w dziedzinie sztucznej inteligencji i analizy big data. Absolwent Politechniki Wrocławskiej, Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej i  Stanford University.

Jarosław Góra
Menedżer z doświadczeniem w cyfryzacji firm sektora mediowego., przez wiele lat zaangażowany w Media Development Investment Fund (Nowy Jork). Absolwent Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, Harvard Business School, Fordham University.

Wojciech Woziwodzki
Przedsiębiorca, anioł biznesu. Założyciel Carrywater Group i Tequila Mobile. Absolwent Politechniki Wrocławskiej, Carlson School of Management (University of Minnesota, MBA).