delicpol logo

Lider na polskim rynku biszkoptów oraz w segmencie zdrowych ciastek.

Inwestor: Resource Partners

Branża: Przetwórstwo żywności

Rok inwestycji: 2012

Rok wyjścia: 2017

pdfPOBIERZ

Spółka

W momencie przejmowania przez Resource Partners, Delicpol był wyspecjalizowanym w markach własnych liderem w produkcji biszkoptów z galaretką w Polsce. Od tego czasu Spółka stała się zdecydowanym liderem na polskim rynku biszkoptów (90%+ udziału w rynku) i znaczącym graczem w Unii Europejskiej. Dodatkowo firma poszerzyła swoją ofertę produktową i stała się liderem w segmencie zdrowych ciasteczek oraz graczem nr 2 w piernikach. Spółka dysponuje trzema nowoczesnymi, wydajnymi, a jednocześnie elastycznymi zakładami produkcyjnymi o wydajności do 67 tys. ton rocznie.

Wzrost

delicpol wykres plv3

Główne cele finansowania

  • Wspieranie sukcesji w rodzinnym biznesie poprzez wykupienie spółki od 4 braci i przekształcenie jej w profesjonalnie prowadzoną korporację średniej wielkości oraz przyciągnięcie nowoczesnego zarządzania od dużych międzynarodowych konkurentów.
  • Zbadanie perspektyw wzrostu produkcji marek własnych poprzez ekspansję produktów, aby ograniczyć koncentrację na biszkoptach z galaretką.
  • Wspieranie wzrostu na rynkach eksportowych w celu ograniczenia zależności od kluczowych klientów.
  • Dalsze ulepszenia wydajności produkcji.
  • Zapewnienie finansowania ambitnego programu inwestycyjnego.
  • Zwiększenie efektywności modelu krajowej dystrybucji.

Osiągnięcia spółki

  • Zdolność produkcyjna wzrosła ponad dwukrotnie z ok. 30 tys. w 2012 r. do 67 tys. ton w 2016 r.
  • Udana ekspansja produktu i obniżenie koncentracji na biszkoptach z galaretką z 72% sprzedaży w 2012 roku do 55% sprzedaży w 2016 roku.
  • Sprzedaż eksportowa podwoiła się od 2012 r. i osiągnęła 34% całkowitej sprzedaży w 2016 r.

>100%
wzrost EBITDA

>x2
wzrost zdolności produkcyjnych  

Wartość dodana funduszu PE/VC

  • Sprzedaż neutralnej dla EBITDA spółki zależnej w ciągu pierwszych 6 miesięcy od inwestycji.
  • Skuteczne przejęcie i integracja dwóch dodatkowych spółek (2013 i 2015) borykających się z problemami płynności finansowej wynikającymi z nadmiernych inwestycji: zapewniając płynność i realizując synergie byliśmy w stanie znacznie poprawić wydajność tych spółek. Obie spółki były bezpośrednimi konkurentami Delicpolu w produkcji i sprzedaży biszkoptów z galaretką, a ich przejęcie wspomagało poprawę marży Spółki. Spółka Chojecki, drugi cel akwizycyjny, przyniósł również wiedzę w zakresie produkcji amerykańskich ciasteczek i nadziewanych herbatników.
  • Wzrost sprzedaży i EBITDA z 167,6 mln PLN i 18,9 mln PLN w 2012 roku do odpowiednio 466,5 mln PLN i 38 mln PLN w 2016 roku.
  • Rozszerzenie oferty produktów zarówno poprzez utworzenie działu R&D, jak i poprzez zakup spółek z doświadczeniem w zakresie tych produktów. Delicpol opracował obiecującą serię nowych produktów, które mają duży potencjał penetracji innych kategorii marek własnych, np. ciasteczka zbożowe, amerykańskie ciasteczka, pierniki. Niektóre z nich zostały wprowadzone do wiodących dyskontów, np. ciasteczka zbożowe (śniadaniowe) lub pierniki.
  • Wprowadzono program ESOP, aby uregulować udziały zarządu z resztą Spółki.
  • Generowanie środków pieniężnych: W połowie 2015 r. Przeprowadziliśmy podsumowania dywidend, które zwróciły około 70% kosztów inwestycji. Mocne wyniki finansowe pozwoliły nam wypłacić dywidendę w drugiej połowie 2016 roku.
  • Transakcja wyjścia została nominowana do nagrody Deal of the Year CEE magazynu Real Deals.