
Stworzenie wiodącej platformy medialnej w Polsce.
Inwestor: Innova Capital
Branża: Komunikacja, media
Rok inwestycji: Q1 2014
Rok wyjścia: 2016
Spółka
Wirtualna Polska jest wiodącym podmiotem na rynku mediów online, zarządzającym dwoma horyzontalnymi portalami internetowymi - Wirtualna Polska i o2, a także portalami tematycznymi - Biztok, ABC Zdrowie, Sportowe Fakty, Pudelek. Firma również prowadzi wyspecjalizowane, tematyczne agregatory ofert (marketplaces) – Domodi, Allani (branża mody) i Homebook (dom i wystrój wnętrz) umożliwiające sklepom internetowym efektywne dotarcie do odbiorcy. WP posiada również silną pozycję w sektorze finansowym poprzez portale: Money.pl, Finansowy supermarket i Total Money. Niedawne przejęcie wiodącego w Polsce internetowego biura podróży wakacje.pl zapewnia silną pozycję w dynamicznie rozwijającym się segmencie podróży online.
Innova Capital wraz z założycielami o2 dokonali wykupu menadżerskiego Wirtualnej Polski, a następnie w 2014 r. zintegrowali obie firmy plasując je w pierwszej lidze polskich portali internetowych. Założyciele o2 wraz z Innovą wzmocnili zespół zarządzający przyciągając do spółki wielu doświadczonych menadżerów oraz przejęli i zintegrowali ze spółką 13 firm internetowych. W efekcie tych działań Wirtualna Polska prawie podwoiła EBITDA i potroiła swą wartość w ciągu 15 miesięcy od wykupu, kiedy to spółka weszła na GPW w 2015 r.
Wzrost
Marża EBITDA:
- FY 2013 (WP+o2) - 33%
- FY 2015 (Cons. WPH) - 38%
- FY 2015 (Cons. WPH Pro Forma) 35%
Główne cele finansowania
- Integracja dwóch firm, wdrożenie nowej struktury zarządzania
- Koncentracja na wzroście firmy i aktywnej sprzedaży produktów
- Zapewnienie finansowania inwestycji w segmenty wzrostowe, poszerzanie portfela i skali biznesu
- Stworzenie organizacji skoncentrowanej na najwyższej jakości i różnorodności treści
Osiągnięcia spółki
- Osiągnięcie pozycji rynkowego lidera pod względem liczby aktywnych użytkowników
- Integracja dwóch firm przeprowadzona w 120 dni od transakcji, efekt synergii na poziomie 21 mln złotych rocznie
- Pierwsze synergie przychodowe zrealizowane w 5 miesięcy od transakcji
- 13 przejęć w okresie 24 miesięcy od transakcji
- Ponad dwukrotny wzrost sprzedaży i marży EBITDA w ciągu dwóch lat
- Wdrożenie jednolitego systemu IT, stworzenie silnego zespołu sprzedażowego
- Potrojenie wartości kapitału
85%
wzrost EBITDA
3-krotny
wzrost wartości spółki
Wartość dodana funduszu PE/VC
- Budowa "pierwszoligowego" zespołu zarządzającego
- Połączenie dwóch portali internetowych, wsparcie przejęć i integracja 13 firm
- Uproszczenie i uporządkowanie struktury spółki
- Zmiana strategii i modelu biznesowego spółki, koncentracja na segmencie wideo, mobilnym i handlu elektronicznym
- Zapewnienie zewnętrznego finansowania dalszego rozwoju
- Wsparcie w procesie wprowadzenia spółki na giełdę
- Zbudowanie firmy o kapitalizacji rynkowej ponad 1 mld zł w 18 miesięcy