logo żabka

Największa sieć sklepów typu convenience w Polsce.

Inwestor: Mid Europa Partners

Branża: Handel detaliczny

Rok inwestycji: 2011

Rok wyjścia: 2017

pdfPOBIERZ

Spółka

Największa sieć sklepów małopowierzchniowych (convenience) w Polsce, zrzeszająca 4500 lokalizacji pod szyldem Żabka i supermarketów (proximity supermarkets) pod nazwą Freshmarket. Sklepy Żabka zlokalizowane są przede wszystkim w dużych i średnich miastach, w rejonach o dużym zaludnieniu lub dużym natężeniu ruchu.

Wzrost

  • Liczba sklepów: wzrost liczby sklepów z 2300 do 4500
  • Sprzedaż: wzrost sprzedaży z 2,2 mld PLN do 6,3 mld PLN
  • EBITDA: ok. 4x wzrost EBITDA w okresie inwestycji

Żabka wykres PL

Główne cele finansowania

  • Przyspieszenie ekspansji sieci
  • Konsolidacja rozdrobnionego rynku convenience zdominowanego do tej pory przez handel tradycyjny
  • Internalizacja logistyki oraz optymalizacja procesu dystrybucyjnego
  • Inwestycje w nowe kategorie produktowe (Żabka Cafe, dania gotowe, przekąski) oraz wygodne usługi (punkty odbioru dla przesyłek kurierskich, opłaty rachunków, wypłata gotówki oraz wprowadzenie różnych formy płatności)

Osiągnięcia spółki

  • Niekwestionowany lider na polskim rynku modern convenience, obsługujący 700 mln transakcji rocznie oraz odwiedzany przez 8 mln klientów przynajmniej raz w miesiącu
  • Wzrost tempa ekspansji sieci z 200-250 otwarć (przed inwestycją Mid Europa Partners) do 500-600 nowych sklepów rocznie (średnio 2 otwarcia dziennie dające niespotykane w Europie tempo ekspansji). Sklepy Żabki obecne w topowych lokalizacjach we wszystkich miastach powyżej 10 tys. mieszkańców w Polsce
  • Realizacja wielu inicjatyw, w tym odświeżenie loga oraz układu sklepów, optymalizacja asortymentu i polityki cenowej
  • Podwojenie wielkości sieci, potrojenie przychodów ze sprzedaży oraz czterokrotny wzrost EBITDA

ok. 4x
wzrost EBITDA

z 2300 do 4500
wzrost liczby sklepów
(2011-2016)

Wartość dodana funduszu PE/VC

  • Przyspieszenie ekspansji: usprawnienie mechanizmów umożliwiających otwieranie nowych lokalizacji, przyczyniające się do znaczącego przyspieszenia tempa rozwoju organicznego
  • Repozycjonowanie sieci: implementacja strategii nakierowanej na poprawę postrzegania marki przez klienta (lepsza jakość, ceny, różnorodność asortymentu)
  • Internalizacja logistyki oraz optymalizacja procesu dystrybucyjnego (otwarcie czwartego centrum dystrybucyjnego w 2015 roku)
  • Wsparcie Zarządu spółki: powołanie nowych funkcji (CFO, COO, CMO) oraz wzmocnienie Rady Nadzorczej
  • Poprawa systemów raportowania wewnętrznego i sprawozdawczości w czasie inwestycji Mid Europy
  • Konsolidacja: stworzenie i wspieranie działań wewnętrznego zespołu M&A. Żabka przejęła 8 silnych regionalnych graczy, rozbudowując sieć o ponad 200 sklepów