
Największa sieć sklepów typu convenience w Polsce.
Inwestor: Mid Europa Partners
Branża: Handel detaliczny
Rok inwestycji: 2011
Rok wyjścia: 2017
Spółka
Największa sieć sklepów małopowierzchniowych (convenience) w Polsce, zrzeszająca 4500 lokalizacji pod szyldem Żabka i supermarketów (proximity supermarkets) pod nazwą Freshmarket. Sklepy Żabka zlokalizowane są przede wszystkim w dużych i średnich miastach, w rejonach o dużym zaludnieniu lub dużym natężeniu ruchu.
Wzrost
- Liczba sklepów: wzrost liczby sklepów z 2300 do 4500
- Sprzedaż: wzrost sprzedaży z 2,2 mld PLN do 6,3 mld PLN
- EBITDA: ok. 4x wzrost EBITDA w okresie inwestycji
Główne cele finansowania
- Przyspieszenie ekspansji sieci
- Konsolidacja rozdrobnionego rynku convenience zdominowanego do tej pory przez handel tradycyjny
- Internalizacja logistyki oraz optymalizacja procesu dystrybucyjnego
- Inwestycje w nowe kategorie produktowe (Żabka Cafe, dania gotowe, przekąski) oraz wygodne usługi (punkty odbioru dla przesyłek kurierskich, opłaty rachunków, wypłata gotówki oraz wprowadzenie różnych formy płatności)
Osiągnięcia spółki
- Niekwestionowany lider na polskim rynku modern convenience, obsługujący 700 mln transakcji rocznie oraz odwiedzany przez 8 mln klientów przynajmniej raz w miesiącu
- Wzrost tempa ekspansji sieci z 200-250 otwarć (przed inwestycją Mid Europa Partners) do 500-600 nowych sklepów rocznie (średnio 2 otwarcia dziennie dające niespotykane w Europie tempo ekspansji). Sklepy Żabki obecne w topowych lokalizacjach we wszystkich miastach powyżej 10 tys. mieszkańców w Polsce
- Realizacja wielu inicjatyw, w tym odświeżenie loga oraz układu sklepów, optymalizacja asortymentu i polityki cenowej
- Podwojenie wielkości sieci, potrojenie przychodów ze sprzedaży oraz czterokrotny wzrost EBITDA
ok. 4x
wzrost EBITDA
z 2300 do 4500
wzrost liczby sklepów
(2011-2016)
Wartość dodana funduszu PE/VC
- Przyspieszenie ekspansji: usprawnienie mechanizmów umożliwiających otwieranie nowych lokalizacji, przyczyniające się do znaczącego przyspieszenia tempa rozwoju organicznego
- Repozycjonowanie sieci: implementacja strategii nakierowanej na poprawę postrzegania marki przez klienta (lepsza jakość, ceny, różnorodność asortymentu)
- Internalizacja logistyki oraz optymalizacja procesu dystrybucyjnego (otwarcie czwartego centrum dystrybucyjnego w 2015 roku)
- Wsparcie Zarządu spółki: powołanie nowych funkcji (CFO, COO, CMO) oraz wzmocnienie Rady Nadzorczej
- Poprawa systemów raportowania wewnętrznego i sprawozdawczości w czasie inwestycji Mid Europy
- Konsolidacja: stworzenie i wspieranie działań wewnętrznego zespołu M&A. Żabka przejęła 8 silnych regionalnych graczy, rozbudowując sieć o ponad 200 sklepów