Avallon MBO inwestuje w Letniskowo
Fundusz private equity Avallon MBO przejął 70% pakiet udziałów w spółce Letniskowo w ramach Avallon MBO Fund III. Letniskowo już od 10 lat realizuje projekty nowoczesnych, całorocznych mobilnych domów. Obecnie dostarcza już ponad 500 tego typu domów rocznie, z czego aż 80 proc. sprzedaży stanowi eksport – przede wszystkim do innych krajów UE. W 2022 r. Letniskowo odnotowało sprzedaż na poziomie 115 mln zł, w tym zapowiada dwucyfrowe wzrosty.
Źródło: https://avallon.pl/
6 czerwca 2023
Fundusz private equity Avallon MBO przejął 70% pakiet udziałów w spółce Letniskowo w ramach Avallon MBO Fund III. Letniskowo już od 10 lat realizuje projekty nowoczesnych, całorocznych mobilnych domów. Obecnie dostarcza już ponad 500 tego typu domów rocznie, z czego aż 80 proc. sprzedaży stanowi eksport – przede wszystkim do innych krajów UE. W 2022 r. Letniskowo odnotowało sprzedaż na poziomie 115 mln zł, w tym zapowiada dwucyfrowe wzrosty.
Przejęta spółka wywodzi się z Białegostoku, gdzie na powierzchni 4,5 ha ma m.in. halę z linią produkcyjną, zdolną do wytworzenia już nawet 800 domów rocznie, gotowych do zamieszkania od ręki. Firma zatrudnia ponad 170 pracowników. W 2022 r. niemal 30 proc. odbiorców domków Letniskowo stanowili klienci prywatni, a 70 proc. komercyjni (np. dystrybutorzy, firmy stawiające domki dla pracowników tymczasowych lub inwestorzy oferujący domki na wynajem rekreacyjny). W 2019 r. do oferty Letniskowo włączone zostały domy segmentu premium marki JB Homes.
– To dla nas inwestycyjnie nowy, ale perspektywiczny segment rynku. Obserwujemy rosnące zainteresowanie tego typu domami, w całej Europie, co jest wynikiem m.in. istotnych zmian preferencji wśród Europejczyków, jeśli chodzi o sposób spędzania wolnego czasu i trendy w turystyce. Zwiększa się ich skłonność do spędzania czasu wolnego lokalnie, relatywnie blisko miejsca zamieszkania i natury. Przy tym wiele osób wymaga już wyższego standardu niż ten oferowany przez typowe domki letniskowe czy kempingowe – mówi Marcin Brodziak, menedżer inwestycyjny w Avallon MBO, odpowiedzialny za transakcję. – Co ważne, domy oferowane przez Letniskowo są całoroczne, a to z kolei wypełnia pewną lukę wśród osób chcących niższym kosztem i bez dodatkowych wymogów związanych np. z restrykcyjnym nadzorem budowlanym postawić własny, wygodny i nowoczesny dom, który może mieć nawet 60 metrów kwadratowych powierzchni. Jest to też o tyle ciekawa alternatywa dla domów budowanych w sposób tradycyjny, że daje ona pewność co do ponoszonych kosztów inwestycji – są one ustalone z góry, a zatem nie są podatne np. na wahania cen materiałów budowlanych, wykończeniowych, czy koszty robocizny – dodaje Marcin Stamirowski, dyrektor inwestycyjny funduszu.
Według analiz, rynek domów mobilnych w Europie rośnie organicznie o ok. 6 proc. rocznie, a w czasie pandemii notował wzrosty rzędu nawet 15 proc. rok do roku. Nowa spółka Avallon, dziś lider tego segmentu na rynku polskim, widzi jednak znaczny potencjał do zwiększania skali swojego biznesu, dzięki wzrostowi i tak już znaczącej sprzedaży za granicę. Spółka obecna jest już w całym regionie CEE, a także w krajach Beneluksu, Francji, w Skandynawii, a także w Niemczech – gdzie popularność domków mobilnych jest największa (stanowi on ok. 25 proc. całego europejskiego rynku).
– Dla naszych klientów istotnym czynnikiem są stosunkowo niskie koszty postawienia takiego domu, przy równoczesnym zachowaniu wysokiego standardu oraz energooszczędnych rozwiązań. Ponieważ jest to dom mobilny, podlega innym, mniej restrykcyjnym przepisom budowlanym, co znacząco zmniejsza formalności biurokratyczne, np. związane z nadzorem budowlanym. Do tego mamy w ofercie bardzo szeroki katalog, zarówno samych domów, jak i opcji ich wyposażenia. Umożliwiamy też chętnym rozbudowaną personalizację takiego domu, w zależności od indywidualnych preferencji. Wszystko to powoduje, że jest to prostsza i przyciągająca klientów alternatywa zarówno dla domków letniskowych, jak i domów całorocznych – tłumaczy Marek Wasiuk, prezes zarządu Letniskowo. – Nie mniej istotne jest również to, że taki dom jest wyprodukowany, gotowy do zamieszkania już po zaledwie dwóch miesiącach od jego zamówienia – podkreśla.
Wejście funduszu oznacza przede wszystkim wsparcie strategiczne spółki, ze szczególnym uwzględnieniem roli Avallonu jako inwestora finansowego, zapewniającego zaplecze kapitałowe niezbędne do dalszego jej rozwoju – czy to w kwestii poszerzania oferty, np. o budowane w pokrewnej technologii domy modułowe, czy zwiększania obecności na rynkach zagranicznych, gdzie spółka jeszcze mocniej chce zaznaczyć swoją obecność.
Poza Letniskowo w portfelach funduszu Avallon znajduje się jeszcze 8 innych spółek: Wosana i Hortimex – z branży spożywczej, spółka marketingowa EDC Expert, platforma zakupowa Marketplanet, TES – producent maszyn i komponentów elektrycznych stosowanych w energetyce, Clovin – przedsiębiorstwo zajmujące się produkcją środków czystości, producent wysokiej jakości sprzętu oświetleniowego i odlewów aluminiowych – Norlys oraz Globema, czyli dostawca oprogramowania geoprzestrzennego. Równolegle Avallon aktywnie poszukuje kolejnych inwestycji. W ramach funduszu Avallon MBO III zgromadzono 137 mln EUR na ten cel.
Joanna Wiśniewska
Menedżer ds. marketingu i PR
Hagen PR
Wojciech Dziewit