delicpol logo

Wydzielenie spółki ze struktur międzynarodowego koncernu sukces grupy menedżerskiej.

Inwestor: Avallon MBO Fund

Branża: Artykuły higieniczne

Rok inwestycji: 2013

Rok wyjścia: 2018

pdfPOBIERZ

Spółka

VelvetCare wiodący producent markowych produktów higienicznych (papier toaletowy, chusteczki i ręczniki kuchenne) w Polsce ze 120-letnią historią.

W 2013 roku w ramach transakcji wykupu menedżerskiego Spółka została wykupiona ze struktur amerykańskiego koncernu Kimberly-Clark tworząc niezależną firmę. Od tego momentu dzięki realizacji intensywnego planu rozwoju, wspartego inwestycjami na poziomie 250 mln zł, Spółka stała się ważnym graczem w regionie CEE, zaś marka Velvet zajęła wiodącą pozycję na rynku w głównych kategoriach: gracz nr 1 w segmencie chusteczek higienicznych i do twarzy oraz gracz nr 2 w segmencie ręczników kuchennych.

Wzrost

VelvetCare Wykres PL v2

Główne cele finansowania


  • stworzenie niezależnej organizacji działającej poza strukturami międzynarodowego koncernu;
  • współfinansowanie wraz z menedżerami spółki ambitnego planu rozwoju spółki wspartego inwestycjami w nowe linie produkcyjne na poziomie 250 mln zł i dalsze konsekwentne umacnianie pozycji marki Velvet;
  • wspieranie wzrostu spółki poprzez wprowadzenie nowych kategorii produktowych pod marką Velvet oraz nowych kanałów dystrybucji;
  • aranżacja finansowania programu inwestycyjnego.

Osiągnięcia spółki

  • w okresie od 2014 do maja 2018 podwojenie sprzedaży z 234 mln zł do 488 mln zł (w momencie wyjścia funduszu) połączony z silną ekspansją geograficzną i produktową;
  • wzrost rentowność EBITDA do ponad 11% mimo dynamicznych wzrostów cen głównego surowca produkcyjnego;
  • umocnienie się na wiodącej pozycji na rynku papierowych produktów higienicznych w Polsce – w 2018 r. Velvet został liderem w segmencie markowych produktów higienicznych w kategorii papieru toaletowego oraz chusteczek oraz stał się drugim producentem w kategorii ręczników kuchennych;
  • realizacja ambitnego programu inwestycyjnego (łącznie ok 250 mln zł), w wyniku którego spółka podwoiła zarówno moce wytwórcze (nowa maszyna papiernicza) jak i przetwórcze (nowe linie przetwórcze) oraz zainwestowała w nowoczesny magazyn wyrobów gotowych.

178%
wzrost EBITDA
2014-2018

109%
wzrost sprzedaży 
2014-2018

``

94%
wzrost zatrudnienia 
2014-2018

Wartość dodana funduszu PE/VC

  • stworzenie podstaw do rozwoju niezależnej organizacji działającej poza strukturami międzynarodowego koncernu, tym m.in.: wprowadzenie nowej identyfikacji marki i wizualizacji korporacyjnej, zbudowanie działu zakupów, odtworzenie systemów informatycznych, optymalizacja kosztów i finansowania;
  • zdobycie pozycji niekwestionowanego lidera rynkowego w głównych kategoriach produktowych;
  • podwojenie sprzedaży (z 234 mln zł do 488 mln zł) w wyniku wprowadzenia nowych segmentów sprzedaży takich jak kanał private label pozyskania nowych rynków eksportowych (DACH) oraz rozwoju nowych kategorii produktowych pod marką Velvet;
  • joint venture z partnerem niemieckim połączony z ekspansją na rynkach DACH;
  • konsekwentne realizowanie inwestycji rozwojowych – łącznie w latach 2013-2017 zainwestowano w park maszynowy ok. 250 mln zł, co pozwoliło podwoić moce produkcyjne i zbudować największą inwestycję w historii tej firmy – nową maszynę papierniczą.